Üzleti terv – pénzügyi terv
Az üzleti terv egy segítség, mely irányt mutat. Az üzleti terv összefoglalja a gondolataidat, az elkészítésével át is gondolod, hogy igazából mi is kell a vállalkozásodhoz. Jelenlegi témánkkal érintőlegesen beszélünk az üzleti tervről, majd részletesebben a pénzügyi terv résszel fogunk foglalkozni.
Az üzleti terv elkészítését több dolog is indokolhatja:
- vállalkozás indítása,
- egy termék/szolgáltatás bevezetése,
- banki hitel igénylése,
- adott üzletág továbbfejlesztése stb.
Az üzleti tervnek nincsen kötelező formai és tartalmi eleme, főleg, ha magadnak (vagy saját csapatodnak) írod.
Mi úgy véljük, egy vállalkozás elindítását össze lehet foglalni akár 10-15 oldalban is. Ehhez kapcsolatban adunk majd valós cégek üzleti terv tartalomjegyzékét is.
Pénzügyi terv
Megtervezed a bevételeidet, kiadásaidat, fedezeti pontodat, eredményedet a következő 1-3-5 évre.
Milyen számítások legyenek a pénzügyi tervben?
Nem kell bonyolult képletekre gondolni, nem kell mindenféle összetett változóval számolni, de alapos átgondolás szükséges hozzá.
Amikor mi üzleti terveket írtunk, mindig az alapvető matematikai műveleteket használtuk: összeadás, kivonás, szorzás, osztás.
Ezzel kapcsolatban hozunk fel példát arra, hogy miket kell a számításodba venni, ha egy szokásos üzleti modellt alkalmazol és miket kell akkor, ha egy komplexebb vállalkozási struktúrád van.
Általánosságban igaz, hogy egy havi bevételt és költséget szoktunk meghatározni és ezzel tudjuk meghatározni az éves eredményt. Amennyiben éven belüli ingadozások lehetnek, úgy célszerű arányosítani az egy havi eredményhez.
Költségek meghatározása
Két részre oszthatjuk: beszerzési (indulási) költségek és működési költségek.
A működési költségek további két részre oszthatók, fix és állandó költségekre.
Beszerzési költségek
Ide tartoznak azok a költségek, amik a vállalkozás elindításához szükségesek.
Célszerű az átláthatóság miatt megbontani, hogy mik azok a költségek, amik beruházásként szerepelnek (eszközök) és mik azok, amik valamilyen szolgáltatáshoz köthetők.
Amennyiben kevés pénzből próbálsz elindulni, gondold át, mi az, amit mindenképp meg kell fizetned és mi az, amit ingyenesen tudsz beszerezni.
A költségek meghatározásánál legyen előtted a „minimális működési modell”. Tehát próbálj átgondolni mindent, hiszen számos olyan kreatív megoldás van, ami remekül tud működni és rengeteg pénzt spórol meg neked.
Működési költségek
A működési költségek, ahogy írtuk, két részre oszthatók: fix költségek (FC) és változó költségek (VC).
Fix költségek (FC)
A fix költségek között szerepelnek azok a tételek, amik akkor is felmerülnek, ha van, ha nincs vevőd.
Változó költségek (VC)
Azok a költségek, melyek a működés mértékétől függően változnak. Azaz, ha nincs megrendelésed az összegük 0, de minél több vevőd van, annál magasabb a költséged is.
Jó esetben, ha a bevételeid növekednek, a költségeid kisebb arányban növekszenek.
Célszerű a költségeid meghatározása után egy biztonsági tartalékot is számolni, azaz meghatározni az adott költségkategóriát és kockázatvállalástól függően 5-10-20%-ot rászámolsz tartalékként.
Bevételek meghatározása
A bevételek meghatározását ne gondold túl, itt az a fontos, hogy egy biztos számításod legyen, amivel aztán könnyen tudsz kivetíteni több hónapra, évre is.
Eredmény meghatározása
Az eredmény meghatározása nagyon egyszerűen a bevétel-költség különbségből ered. A cél az, hogy az első évedet havi bontásokban lássad. Fontos, hogy nem kell minden hónapban növekedni, sőt előfordulhatnak visszaesések is, a lényeg a teljes éves eredményed.
Több kimenetel kalkulálása
Ha megvagy az első éves eredményeddel, akkor tulajdonképpen egy várható eredményt határoztál meg. Ahhoz, hogy pontosabb képet kapj, célszerű egy optimista és egy pesszimista kimenetelt is meghatározni.
Ezek után már látható lesz, milyen kimeneteleid lehetnek és tudsz dönteni, hogy ténylegesen megéri-e a projekt, vállalkozás az elindítást, vagy sem. Innen már csak egy lépés az is, hogy lásd, megtérül-e és ha igen, akkor mikor a kezdeti beruházásod.
Javasolt az elkészített számolásokat ábrákba, diagramokba rendezni, hogy vizuálisabb legyen és jobban átlásd te is a kapott számokat. Mellékelek majd pár példát, hogy nézhet ki egy elkészült számítás diagramként.
Természetesen nincs itt se kötelező forma, a lényeg, hogy számodra érthető legyen és amennyire lehet számolj az összes tényezővel, amely alatt olyanokra gondolunk, amik tényleges kézzel fogható pénzmozgások (tehát nem kell számvitelileg belemenni és értékcsökkenést számolni).
Amennyiben jól megtervezed a vállalkozásod pénzügyeit, úgy biztosan nem érhet meglepetés, hiszen, ha kiadásaid keletkeznek felkészült vagy és már előre tudsz elkülöníteni rá. A pénzügyi terv elkészítésére szánd rá az időt, hiszen hosszú távon meg tud térülni. Akár bontsd le részfeladatokra és úgy dolgozd ki.