Tudtad, hogy vállalkozásod bevételének és profitjának jelentős részét az összes vevőid csak egy kisebb része adja, míg vevőid nagy része profitod kevesebb mint 50%-ához járul hozzá?
Pareto-elv. Az meg mi?
A Pareto-elvet Vilfredo Pareto olasz közgaszdász alkotta meg. Eredetileg az egyenlőtlen vagyonfelosztást írta le ezzel a módszerrel. Szerinte a megtermelt javak 80%-a kerül a társadalom 20%-ához.
Azóta a 80/20 elvét nagyon sok helyen alkalmazzák, így például a vállalkozásfejlesztésnek is remek módszere lehet.
De nem árt tisztázni:
Mielőtt jobban belemennénk, fontos megjegyezni, hogy bár 80/20 szabályként hivatkozunk rá, ettől függetlenül ez nem azt jelenti, hogy tényleg ilyen arányt kell valójában is tapasztalnod.
Mivel én is utálom a száraz elméleti dolgokat, emiatt sose úgy tekintettem erre a módszerre, hogy na nekem tizedesjegyre pontosan 80/20 arány kellene.
Akkor mégis hogy működik?
Sokkal inkább az a fontos, hogy tudd jellemzően:
- Erőfeszítéseid kisebb része adja eredményeid jelentős részét
- Vagy fordítva: a befektetett időd nagyobb része megy el kevésbé hasznos dolgokra
- Vevőid (amennyiben visszatérőkről van szó) hozza bevételed nagyobb részét
- Termékeid egy kis része járul hozzá profitod több, mint 50%-ához
És a sort folytathatnánk.
Hogy tudod ezt vállalkozásfejlesztésben használni?
Nos, ha már volt jópár vevőd, ügyfeled, nézd meg:
- kik azok akik vagy sok pénzt fizettek ki neked, vagy pedig ha nem is annyit, de időarányosan jól jöttél ki (pl. jó óradíjjal)
- Kik azok akik nagyon viszik az idődet és még csak meg se akarják fizetni
- Lehetséges, hogy lesz egy semleges “sávod” is, mely egyik előző kategóriába se fog beletartozni
Ha ez megvan, akkor kezdjed el jellemezni az első kategóriát, azaz vállalkozásod azon vevőit akik jól fizetnek és/vagy gyorsan és könnyen tudsz velük dolgozni.
Ha elkészült a “profilod” akkor az a feladatod, hogy marketingedben az ilyen profilú vevőket keresd és érd el. Ezáltal szép lassan olyanokkal dolgozol majd akik a Te ideális ügyfeleid lesznek.
Kezdő vállalkozóként is tudom használni?
Kérdezheted jogosan. Igen és nem.
Hogy értem ezt?
Kezdőként az a dolgod, hogy ÜGYFELED legyen. Ne gondolkozz azon kivel akarsz, tudsz, szeretnél dolgozni.
Az az egyetlen egy dolgod, hogy folyamatosan új vevők keressenek meg.
Ha még nem ismered a piacod, nem is tudhatod, ki az akivel érdemes dolgoznod.
Kezdd el a vevőszerzést, majd ha már van elég talasztalatod és elég ügyfeled, elkezdheted alkalmazni a Pareto-elvet.
Nem csak vevőkre jó…
A Pareto-elvet használhatod úgy is, hogy nem konkrét ügyfélre, hanem üzletágadra vetíted ki (ha van több üzletágad).
Vállalkozásomban volt olyan, hogy bizonyos üzletágakat azért építettünk le, mert hiába hozott pénzt, volt rendszeres megkeresésünk, de másik üzletághoz képest jelentősen alacsonyabb volt a jövedelmezőség, ugyanakkor ugyanannyi időráfordítást igényelt.
Megnéztük, mik azok az üzletágak, amelyek jól mennek, profitábilisek és a további fejlesztésükhöz kapacitást kell felszabadítanunk.
Majd megnéztük azokat, amik jelentősen alacsonyabb profithányaddal működtek, de “időrablók” voltak.
Majd az elemzés után meghoztuk azt a stratégiai döntést, hogy milyen irányba érdemes továbbvinni a vállalkozást.
Így sokkal több időnk lett, amit a meglévő, jól működő irányba tudtunk átcsoportosítani emellett sokkal kisebb kockázat mellett értünk el magasabb profitot is.
Gondolkozz el, a te vállalkozásodban hol tudnád a 80/20 szabályt alkalmazni?